Sportoutfit, online of offline?

Ik ben groot supporter van alle ondernemers, die het veelal niet makkelijk hebben in deze tijd. Dus ik zal altijd proberen lokaal te doen wat lokaal kan. Zo ook nu zoonlief een nieuwe sport heeft ontdekt en er graag een beetje leuk bij wil lopen. Dus op een grijze, regenachtige herfstdag ga ik op zoek naar de perfecte outfit.

In de winkel word ik aangesproken door een vlot ogende jongeman. Of hij ergens mee kan helpen. Ik leg uit waar ik naar op zoek ben. Na een korte blik in het magazijn komt hij met lege handen terug. Helaas heeft hij niet wat ik zoek. Maar zegt hij nog wel: “Als u er echt niet aan kunt komen, dan kan ik het wel voor u bestellen.”

Op het puntje van mijn tong ligt de opmerking dat ik me al even georiënteerd heb op internet voordat ik naar de winkel kwam en dat er zeker 30 internetwinkels zijn waar ik het artikel probleemloos kan bestellen. Sommigen geven zelfs aan dat bestellen en betalen slechts 3 minuten in beslag neemt. En ik hoef er niet voor door de regen. Maar in plaats daarvan hoor ik mezelf zeggen: “toch bedankt voor je moeite”. Ik stap de winkel weer uit, de regen weer in. Op zoek naar mijn fiets die inmiddels ook helemaal nat is.

Thuis aangekomen bestel ik online de benodigde sportoutfit. Net voor ik ga afrekenen zie ik bij “anderen bekeken ook” nog een leuke sporttas staan. Even twijfel ik over een tweede bezoekje aan de hard werkende ondernemer. Op het raam tikt echter nog steeds de regen en met 1 druk op de knop, heb ik ook de tas besteld.

Hoezo nou “als u er echt niet aan kunt komen…?” Bestaat dat eigenlijk nog wel in deze online tijd? Wat zou er gebeurd zijn als deze meneer er voor had gekozen om zelf online voor mij de benodigde kleding te bestellen. Dan had hij waarschijnlijk weinig verdient op de kleding. Maar had hij wel en tevreden klant gehad, die nog weer een tweede keer in zijn winkel moest komen om de outfit op te halen. En ik was niet online geweest en had dus geen tas gezien. Waar zou ik dan die tas gekocht hebben? Misschien wel bij hem. En bij herhalingsaankopen?

Hoe gaan jullie hier mee om in jullie winkel? Zien jullie in elke klant nog de kans? En die klant die met lege handen de winkel uit gaat? Was dat wel echt nodig? Het internet kun je als kleine zelfstandige niet tegen houden. Maar kies wel bewust hoe je er mee om gaat.