Sponsorverzoek, lastig of kans?

Regelmatig lijkt het of ze denken dat jouw portemonnee nooit leeg is. Vaak lijkt het ook of ze er helemaal niet over na denken hoeveel het voor jou allemaal kost. Sponsorverzoeken, ze zijn niet weg te denken als ondernemer. Maar of je er altijd op zit te wachten? In veel gevallen niet en ook vooral niet zo veel en zo vaak. Veelal is ruim voor het eind van het jaar je budget al op. Dan zijn er verschillende manieren om met deze verzoeken om te gaan.

Sommige ondernemers kiezen ervoor om een mailtje te beantwoorden met “geen budget”. Daaronder staat dan “met vriendelijk groet”, omdat dat nou eenmaal in de standaard ondertekening van de email staat. Maar veel vriendelijks is hier niet aan. Uiteraard voelt de ontvanger dit ook. Hij of zij zal zich echter afvragen waarom dit antwoord zo onvriendelijk is. Want zij weten niet dat ze deze week al de derde zijn die vragen om een kleine (of iets grotere) bijdrage. Ook vinden ze het vaak best lastig om te vragen, maar omdat ze heilig geloven dat hun vereniging of goede doel iets positiefs bijdraagt aan de maatschappij, zetten ze zich over hun schroom heen. Ze vragen het immers niet voor zichzelf.

En laten we eerlijk zijn. Vaak zijn het ook juist deze vereniging die een samenleving leuker maken. En clubs die een dorp leefbaarder maken. Of goede doelen die verbinden en een wezenlijk verschil kunnen maken. Dus heel gek is het ook niet dat ze het vragen.

Maar ik kan toch niet iedereen sponsoren hoor ik je denken. Dat klopt. En dat hoeft ook niet. Besteed alleen wel zorg en tijd aan het brengen van het slechte nieuws. Complimenteer de vrager dat ze zich zo belangeloos inzetten voor dit goede doel. Of laat weten dat je blij bent dat de vereniging zo actief is in het dorp, want dat brengt toch leven in de brouwerij. Laat weten dat je het doel of de vereniging kent en dat je weet wat ze doen. Weet je dat niet, zorg dan dat je er achter komt.

Daarna kun je prima aangeven dat je budget helaas niet toereikend is om iedereen te helpen. En sluit af door ze succes te wensen met het zoeken naar andere sponsoren.

Dit geeft de vrager een heel ander gevoel dan een mail van 2 woorden. Als ze dan wel een keer iets nodig hebben waar ze gewoon voor willen betalen, dan ben jij die sympathieke ondernemer die op dat moment geen budget had, waar ze nu naar toe gaan voor hun boodschappen. En als alle afgewezen vragers dit doen, dan heb jij volgend jaar misschien wel iets meer budget.